De visuele identiteit van de Universiteit Gent is meer dan alleen een logo. De huisstijl omvat ook kleuren, typografie, illustraties, fotografie... Het geheel is zichtbaar in allerlei communicatiemiddelen: drukwerk, websites, signalisatie, presentaties...
Een herkenbare, eenduidige uitstraling doorheen diverse boodschappen versterkt onze (inter)nationale reputatie. Het is een hulpmiddel om onze kernwaarden over te brengen in een zo authentieke, geloofwaardige en tijdloos mogelijke vorm. De huisstijl onderscheidt de UGent van andere organisaties.
Zowel voor interne doelgroepen (personeel, studenten, doctorandi en alumni) als voor externe doelgroepen (toekomstige studenten, ouders, partners...). Pas daarom de principes overal correct en consistent toe.
De visuele identiteit van de Universiteit Gent bouwt voort op onze kernwaarden:
Wie studeert aan de Universiteit Gent wordt gestimuleerd om ‘outside the box’ te denken. Onze visuele identiteit sluit hierbij aan en treedt buiten de kaders.
Een identiteit die net als onze universiteit grenzen verlegt en buiten de lijnen kleurt. Dat laten we in de lay-out gebeuren. We geven een kritische kijk op de wereld. Daarbij is niets wat het lijkt.
Met dubbelzinnige illustraties en fotografie laten we zien dat belangrijke maatschappelijk thema’s niet altijd zijn wat je in eerste instantie denkt. Fotografie laat aan de verbeelding over.
De visuele identiteit toont de meest elementaire vormen. Complexiteit zit in de inhoud. Niet in de vorm.
Dat zie je onder andere terug in het logo. Waar we gezocht hebben naar een moderne en meest pure vorm van de herkenbare aula. Dat zie je ook terug in de vlakverdeling en illustraties.
We gaan terug naar de essentie zonder afbreuk te doen aan het visueel erfgoed dat Universiteit Gent in de jaren heeft opgebouwd aan herkenbaarheid. Zoals de blauwe en gele kleur.
In de huisstijl reiken we oplossingen aan voor alle faculteiten en subentiteiten van de UGent om zich te profileren binnen een eenvormige stijl.
Onze faculteiten krijgen een eigen gezicht via een afzonderlijk icoon en kleur zonder af te doen aan herkenbaarheid van onze universiteit als geheel.