De UGent gebruikt een beeldtaal die essentieel is en tegelijk scherpzinnig.
Illustraties van de UGent zijn gestileerd, zonder al te veel details. De illustraties hebben vaak een dubbele, kritische betekenis. Zo zetten we de kijker aan het denken.
De UGent-identiteit is heel herkenbaar door het kleurgebruik: standaard in de corporate kleuren, in facultaire communicatie kan geel vervangen worden door een facultaire kleur(tint).
Hieronder vind je enkele inspirerende voorbeelden. Deze illustraties zijn telkens ontworpen exclusief voor een bepaalde boodschap / activiteit, gebruik ze niet zomaar in andere communicatie.
Communicatie en Marketing zorgt ervoor dat deze reeks illustraties op termijn uitbreidt. Wil je een illustratie zelf ontwerpen of ken je hiervoor goeie illustrators? Contacteer communicatie@ugent.be
Deze illustratiestijl wordt ook toegepast in video's.
Zie voorbeelden: Start je studiekeuze!, Gelukkig 2019, UGent-alumni.
Je kan deze illustraties gebruiken voor UGent-doeleinden mits vermelding copyright ‘© Universiteit Gent’:
Als UGent-medewerker kan je een ruime selectie sfeerbeelden gebruiken op SharePoint.
Als externe bezoeker kan je sfeerbeelden bekijken ('© Universiteit Gent') via beeldbank.ugent.be.
De UGent definieert 4 fotografiestijlen. Zie meer uitleg in de pdf met bijhorende voorbeelden (do's en dont's). De pdf omvat ook voorschriften hoe je foto's kan rangschikken in brochures, presentaties ...
Vermeld steeds correct het copyright '© Universiteit Gent' van een foto (bijvoorbeeld in de colofon van je brochure of flyer) eventueel in combinatie met de naam van de fotograaf.
Zorg dat je de toestemming hebt als personen herkenbaar worden afgebeeld op foto's (bijvoorbeeld in drukwerk van de UGent of in presentaties). Dubbelcheck via juridischezaken@ugent.be
Vermijd zoveel mogelijk foto's uit algemene databanken. Ze zijn minder authentiek omdat ook andere organisaties ze gebruiken. Kijk altijd eerst in de UGent-beeldbank.
Ben je toch op zoek bent een 'algemener' beeld? Zoek doorheen deze gratis websites:
Hou de vormentaal simpel. Gebruik zoveel mogelijk bestaande typogrammen en eenvoudige kleurvlakken (zonder schaduwen, degradés, randen, enz.).
De UGent heeft een bepaalde voorkeur qua stijl voor geografische plannetjes en kaartjes. Het basisopzet is ontworpen in samenwerking met de vakgroep Geografie.
Opgelet! Respecteer in de legende de officiële benamingen zoals campussen: zie UGent-terminologie
Online kan je Google Maps embedden: zie Content embedden
Download alle campusplannen op de contactpagina
Campus en Gebouw gebruikt voor de grondplannen in de signalisatie op de campussen dezelfde stijl als in het drukwerk.
Online gebruiken we font Awesome. Zie de richtlijnen voor Websites: Pictogrammen
Speciaal voor onze signalisatie werd een basisset pictogrammen ontwikkeld in dezelfde vormentaal van het UGent-logo en de facultaire iconen.
De Directie Gebouwen en Facilitair Beheer (DGFB) gebruikt ze in de signalisatieborden. Je kan ze ook gebruiken op je evenement: zie Praktische aanduidingen
Wil je deze pictogrammen ook gebruiken in je drukwerk of je presentatie? Contacteer huisstijl@ugent.be
Wil je zelf andere pictogrammen gebruiken? Zorg er dan voor dat ze passen in de UGent beeldtaal:
Hou de vormentaal simpel. Maak geen al te complexe pictogrammen, hou ze universeel verstaanbaar.